מוצרי קידום מכירות או בקיצור קד"ם הפכו מבוקשים בקרב עסקים רבים מכל ענפי המשק. ואולם, יש לא מעט אנשים שאינם מבינים לעומק את משמעותו של שירות זה. אז מה הרעיון מאחורי מוצרי קידום מכירות? בואו נראה.
משמעות קידום מכירות
בכדי להבין מה הרעיון מאחורי מוצרי קידום מכירות יש קודם כל להבין את משמעות המונח קידום מכירות. קידום מכירות או בקיצור קד"ם הינו מונח מעולם השיווק שבא לתאר תהליך התומך בצרכי והליכי פרסום, שיווק ויחסי ציבור של ארגון, עבור הגברת מודעות למותג או עבור עמידה ביעדי מכירות של החברה.
קיימים אמצעים שונים בעזרתם ניתן ליצור הליכי קידום מכירות, למשל על ידי מתן חסות לאירועים, דיור ישיר, הגרלות, וכן על ידי החדרת מסרים שיווקיים עקיפים, לדוגמא כחלק מסט של סרט קולנוע או סדרת טלוויזיה, התנסות במוצר בנקודות מכירה על ידי דוכני תצוגה, הפעלות מאורגנות המבוצעות על ידי אמנים או שחקנים, הפקת או השתתפות בתערוכות וכנסים, ועוד.
כמו כן, כלי מרכזי בקידום מכירות הינו מתן מוצרי קד"ם כמתנה לקהל יעד רלוונטי. למעשה מדובר בהליך פרסומי הנחשב ליעיל ביותר, שמביא לא אחת לתוצאות מיידיות. ההליך שמבוסס על אסטרטגיה שיווקית מתאימה, תורם גם לניהול ושיפור מכירות, וניתן לבצע אותו בפלטפורמות שונות כגון בית העסק, תערוכות ועד לרשת האינטרנט.
הרעיון שמאחורי מוצרי קד"ם
מוצרי קד"ם נועדו למתג, לפרסם, לשווק ולקדם ארגון, חברה, בית עסק, מוצר או שירות שמאחוריהם. הם משיגים יעד זה על ידי הדפסת פרטי העסק על גבי המוצר לרבות לוגו, שם העסק, משפט שיווקי, צבע מזוהה עם החברה וכל פרט רלוונטי נוסף. שיפור תדמית החברה נוצר למעשה על ידי שני אלמנטים עיקריים, האחד של הענקת שי והשני של פרסום פרטי העסק:
- הענקת שי- כולנו אוהבים לקבל מתנות בהיותן מסופקות לנו בחינם ומעידות על היותנו חשובים למעניק המתנה. בנוסף, קבלת מתנה גורמת לנו לחוש הכרת תודה והערכה כלפי פעולת הנתינה של האחר ובאופן לא מודע אנו גם חשים חייבים לו. כפועל יוצא מכך כאשר עסק שמעניק מוצר קידום במתנה, מקבל המתנה מרגיש הערכה כלפי החברה ותדמיתה מיד משתפרת בעיניו, ומכאן גם גובר רצון לספר על כך למכריו ולקנות את מוצרי העסק.
- פרסום פרטי העסק- לצד האימפקט על מקבל המתנה, מעצם היותה מוצר קידום מכירות שנושא את פרטי העסק היא תורמת לשיווק ופרסום בקרב קהל רחב, בכל מקום שהמקבל נמצא בו. כך זוכה העסק לפרסום יעיל ביותר הנושא את פריו למקומות שונים ומציגו באור חיובי, בין אם מדובר בחולצה או כובע מודפס, עט, ספל, תיק בד או כל מוצר אחר.
פרסום מותאם לצרכי ואסטרטגית שיווק
בתקופה בה אנו חיים כאשר שיווק הינו תחום הנלמד לתארים אקדמיים מתקדמים, גם בחירת מוצרי קד"ם, ההדפסה על גביהם ואופן שיווקם אינו עניין של מה בכך, ולא אחת הוא מותאם לאסטרטגיות שיווק של הארגון כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות:
- תדמית החברה- מוצר קדם והדפסה על גביו נדרשים להתאים למותג ותדמיתו, הערכים והמסרים שהוא מעביר.
- מאפייני המוצר- מוצר הקדם יותאם למאפייני מוצר או שירות שרוצים לקדם, בין אם מדובר במוצר יוקרה, מוצר עממי, מוצר צריכה מוכר או ייחודי, ועוד.
- מטרת מוצר קדם- מוצרי קד"ם מסופקים בגין מטרות ויעדים שונים, למשל עבור חדירה לשווקים חדשים והגדלת קהל יעד, הכרת מוצר חדש לשוק, חיזוק תדמית מותג, שיפור מכירות של מוצר קיים, הרשמה למועדון חברים ועוד. על פי צרכים אלו יש לבחור במוצרי קדם מתאימים.
- קהל יעד- מוצרי קדם נדרשים להתאים גם לקהלים עבורם הם מיועדים, גילם, מינם, השכלתם ותחומי עניינם. כמו כן מוצר קדם וההדפסה על גביו נדרשים ליצור רושם מסוים על הלקח בהתאם למאפיין בתדמית החברה שרוצים להדגיש כמו קידמה, פתיחות, רעננות, יצירתיות, זמינות, תחכום, יוקרה ועוד.
- אופן הפצה- יש גם לבחור במוצרי קדם מתאימים לאופן ומקום הפצתם, בין אם בבית העסק, בתערוכות, ירידים וכנסים ונקודות מכירה.
- מוצרי קדם מתחרים- חשוב גם להכיר את השוק ולדעת אילו מוצרי קד"ם מספקים גורמים מתחרים וכך לבחור במוצר שמאפיל עליהם, יוצר בידול ומבליט את מוצר הקד"ם של החברה על פני אחרים.
מוצרים מתאימים לקידום מכירות
מוצרי קידום מכירות מהווים אמצעי נפוץ בכל רחבי העולם בכדי לקדם, לשווק ולפרסם חברות, מותגים וארגונים שונים. למעשה אין גבול למוצרים היכולים לשמש לצורכי קידום מכירות בין אם מדובר במוצרי טקסטיל כמו חולצות, כובעים, תיקים ומגבות, בין אם מוצרי משרד כדוגמת ספלים, עטים או פדים למחשב, מוצרים לתרבות פנאי וטיולים כמו צידניות, תיקי רחצה, שמשיות ותיקי גב, וכן מוצרים לבית ולמשרד כמו שעונים, לוחות שנה, מגנטים, חפצי נוי ועוד. בכל מקרה במרבית המקרים מדובר בפריטים קטנים ויחסית לא יקרים בהשוואה למוצר או השירות שהם מקדמים, אשר ביחסי עלות ותועלת, התועלת עולה בעשרות מונים על ההשקעה במוצר הקד"ם.
איך הכל התחיל?
השימוש הראשון במוצרי קידום מכירות התרחש כמובן בארה"ב כסיכות הנצחה שהאדירו גיבורי מלחמה. בהמשך ועוד במאה התשעה עשרה החלו להופיע בארצות הברית מוצרי קידום שונים כדוגמת לוחות שנה, אולם עדיין דובר ביוזמות קטנות ולא מאורגנות.
השינוי במוצרי קדם והפיכתם לתעשייה החל למעשה הרבה שנים מאוחר יותר, בשנות השבעים של המאה העשרים. בשנים אלו עקב עלייה ברמת חיים, צמיחה תעשייתית ומסחרית מואצת ועלייה ברמת התחרות במשק, חברות ועסקים רבים החלו להבין את חשיבות נושאי תדמית ומיתוג של חברות המספקות מוצרים ושירותים שונים. בכדי לקדם את תדמית עסקים החלו חברות רבות להעניק ללקוחות וקהלי יעד מתנות קטנות עם פרטי העסק, הלוגו והשם שלהן. עם השנים ולצד התפתחות עולם הדפוס, תחום זה התפתח וגדל, וכיום יש בשוק אלפי מוצרים ייעודיים לקידום מכירות.
מוצרי קד"ם אפקטיביים
כאמור יש בשוק מאות ואלפי מוצרי קדם, אולם בכדי שמוצרים אלו באמת יהיו אפקטיביים הם נדרשים לשלב מספר פרמטרים:
- התאמה למותג- מוצר קדם מוצלח נדרש להתאים למותג אותו הוא מייצג, אופיו, מסריו וייחודו.
- איכות וייחוד- בכדי לבלוט בשוק יש צורך במוצר קד"ם מיוחד, המבדיל אותו ממוצרים אחרים למשל מבחינת מהותו, עיצובו, איכותו או מבחינת ההדפס שעל גביו. בנוסף איכות המוצר מעידה מבחינת המקבל גם על איכות החברה העומדת מאחוריו.
- פרקטיות- לצד ייחוד, מוצר קד"ם נדרש להיות פרקטי עבור מקבלו, בכדי שיעשה בו שימוש ולא ימהר להשליכו לאשפה. יתרה מכך מוצר שאינו פרקטי עלול להשפיע לרעה על מקבלו בתחושה שבית העסק אינו מבין את צרכיו ואינו רלוונטי עבורו.
- נראות- המטרה של מוצר קדם היא שכמה שיותר גורמים יחשפו אליו. מטרה זו מושגת על ידי נראות של המוצר ושל התוכן המפורסם עליו כאחד.
דוגמא למוצרי קדם מוצלחים
דוגמא טובה למוצרי קד"ם מוצלחים הינם מוצרי טקסטיל עם הדפסות כפי שמציע כנען סטודיו. החברה מספקת מגוון מוצרי טקסטיל לצורכי קד"ם כדוגמת חולצות, תיקים, כובעים, צידניות, חלוקים ומגבות. מדובר במוצרי קד"ם העונים לכל הפרמטרים של קידום מכירות:
- התאמה למותג- מבחר מוצרי טקסטיל בעיצובים, סגנונות וצבעים שונים, שמאפשרים לכל מותג לבחור במוצרים מתאימים לצרכיו. אכן מוצרי טקסטיל מפרסמים חברות וארגונים רבים מכל ענפי המשק. כך למשל, תוכלו למצוא בשוק כובעים, תיקים וחולצות עם הדפס של קוקה קולה לצד הדפסה של מרצדס.
- פרקטיות – מוצרי טקסטיל הינם מוצרים פרקטיים ולא יקרים שכל אחד ישמח לקבל לצורכי יומיום, לבית, לעבודה, ולעיתות פנאי. למשל כתיק מחשב לעבודה, כובע ליום טיול, צידנית לים או פיקניק, חולצה לאחר הצהרים ועוד. כך בתי עסק יכולים לבחור במוצרי טקסטיל מתאימים לקהל היעד שלהם, על ההעדפות והצרכים הייחודיים, וכן להתאים את המוצר לעונות השנה בין אם מגבת וכובע לעונת הקיץ, או חמצוואר וסווטשרט לעונה הקרה.
- איכות וייחוד- מוצרי טקסטיל איכותיים, עכשוויים עם עיצוב או הדפס צבעוני ייחודי, יבלטו וימשכו את עין הצופים בהם ויתרמו ליצירת תדמית חיובית לארגון והרחבת טווח השפעתו.
- נראות- בהשוואה למוצרי קדם אחרים כמו ספל או עט, מוצרי טקסטיל כמו חולצה או תיק הינם פריטים גדולים, עם שטח ניכר להדפסה ההופך אותם למצע מושלם לפרסום הנראה גם מרחוק.
לסיכום
מוצרי קידום מכירות הם כלי שיווק ופרסום ראשון במעלה, נגיש לכל בית עסק וארגון, בהיותם נדרשים בהשקעה לא גבוהה לעומת התוצאות שהם יכולים להשיג בקידום המותג ושיפור מכירת מוצריו. יחד עם זאת בחירת מוצרי קדם אינה עניין של מה בכך וחשוב להתאים לכל חברה את המוצרים הנכונים בהתחשב ביעדים מבוקשים, תדמית החברה, קהל היעד אליו פונים, והמקום בו יסופקו המוצרים.
.